Πολλοί γονείς στην προσπάθεια τους να διαπαιδαγωγήσουν σωστά τα παιδιά, χάνονται σε αδιέξοδες καταστάσεις και εγκλωβίζονται στον φαύλο κύκλο των τιμωριών, των απειλών και των φωνών. Προσπαθώντας να εφαρμόσουν τη θετική διαπαιδαγώγηση ίσως λίγο χάνονται και περνούν από το ένα άκρο στο άλλο μεταπηδώντας από την απουσία ορίων σε ένα κλίμα γεμάτο φωνές και ένταση. Αποτέλεσμα όλων των παραπάνω είναι τα παιδιά να μπερδεύονται χειρότερα καθώς λαμβάνουν πολλά διπλά μηνύματα, κατακλύζονται από συναισθήματα και δεν μπορούν να τα ρυθμίσουν αποτελεσματικά, κάτι που ίσως έχει ως συνέπεια επαναλαμβανόμενες εκρήξεις θυμού.
«Μπορούν τα παιδιά να μάθουν χωρίς τιμωρία;» «Πώς θα καταλάβουν ότι κάθε πράξη έχει και συνέπειες;» Τα παραπάνω ερωτήματα ταλαιπωρούν συχνά τους γονείς. Η απάντηση είναι ότι τα παιδιά χωρίς τιμωρίες μαθαίνουν πολύ καλύτερα, καθώς η μάθηση έρχεται φυσικά και όχι μέσα από τον εκφοβισμό και την απειλή για πιθανή στέρηση ενός παιχνιδιού που αγαπά πολύ. Η φυσική συνέπεια που θα έρθει μετά από κάτι που θα κάνει το ίδιο το παιδί έχει να του διδάξει πολλά περισσότερα από την τιμωρία. Για να γίνει κατανοητή η διαφορά μεταξύ αυτών των 2 εννοιών, ακολουθεί ένα παράδειγμα που ίσως το κάνει πιο κατανοητό:
Ένα παιδί νηπιακής ηλικίας (2,5 χρονών) βγάζει αυτοκόλλητα από ένα βιβλίο που τα έχει κολλήσει και τα κολλάει το ένα πάνω στο άλλο. Αυτό φυσικά έχει σαν φυσική συνέπεια τα αυτοκόλλητα να γίνουν μία μάζα και να μην μπορεί να τα ξαναβάλει εκεί που τα είχε και φυσικά να μην κολλάνε πουθενά αλλού και να καταλήξουν στα σκουπίδια. Σε αντίθεση με τα παραπάνω η τιμωρία θα ήταν αν η μαμά βλέπει την παραπάνω συμπεριφορά και αρχίζει να απειλεί ότι αν συνεχίσει το παιδί να καταστρέφει τα αυτοκόλλητα του θα τα πετάξει στα σκουπίδια. Το παιδί συνεχίζει να κάνει το ίδιο, η μαμά εκνευρίζεται και αρχίζει να φωνάζει και τελικά καταλήγουν σε ένα φαύλο κύκλο εκβιασμών με αποτέλεσμα τα αυτοκόλλητα να καταλήξουν στα σκουπίδια.
Το αποτέλεσμα και των 2 περιπτώσεων είναι το ίδιο, καθώς τα αυτοκόλλητα καταλήγουν στα σκουπίδια. Η διαφορά είναι ότι στην 1η περίπτωση το παιδί το βίωσε σαν φυσική συνέπεια χωρίς φωνές και υστερίες, ενώ στη 2η περίπτωση η μαμά μπλέχτηκε στον φαύλο κύκλο εξουσίας. Τα παιδιά χρειάζονται ήρεμους και σταθερούς γονείς που να τα αφήνουν να πειραματίζονται με ασφάλεια και να βιώνουν τις φυσικές συνέπειες των πράξεων τους χωρίς τιμωρίες, απαγορεύσεις και στερήσεις και τότε η μάθηση είναι αποτελεσματικότερη και έχει διάρκεια στον χρόνο! Η αγάπη, η σύνδεση και η άνευ όρων αποδοχή έχει να δώσει πολλά εφόδια στο παιδί χωρίς να το γεμίζει ενοχές και κατηγόριες.
Κρητικού Μαρίνα*
Ψυχολόγος Υγείας/Συστημική-Οικογενειακή Σύμβουλος
Συνεργάτης Attachment Parenting Hellas
Πηγή :http://www.schooltime.gr/2017/01/04/timoria-vs-fisikes-sinepeies-ti-ta-diaforopoiei-kritikou/
«Μπορούν τα παιδιά να μάθουν χωρίς τιμωρία;» «Πώς θα καταλάβουν ότι κάθε πράξη έχει και συνέπειες;» Τα παραπάνω ερωτήματα ταλαιπωρούν συχνά τους γονείς. Η απάντηση είναι ότι τα παιδιά χωρίς τιμωρίες μαθαίνουν πολύ καλύτερα, καθώς η μάθηση έρχεται φυσικά και όχι μέσα από τον εκφοβισμό και την απειλή για πιθανή στέρηση ενός παιχνιδιού που αγαπά πολύ. Η φυσική συνέπεια που θα έρθει μετά από κάτι που θα κάνει το ίδιο το παιδί έχει να του διδάξει πολλά περισσότερα από την τιμωρία. Για να γίνει κατανοητή η διαφορά μεταξύ αυτών των 2 εννοιών, ακολουθεί ένα παράδειγμα που ίσως το κάνει πιο κατανοητό:
Ένα παιδί νηπιακής ηλικίας (2,5 χρονών) βγάζει αυτοκόλλητα από ένα βιβλίο που τα έχει κολλήσει και τα κολλάει το ένα πάνω στο άλλο. Αυτό φυσικά έχει σαν φυσική συνέπεια τα αυτοκόλλητα να γίνουν μία μάζα και να μην μπορεί να τα ξαναβάλει εκεί που τα είχε και φυσικά να μην κολλάνε πουθενά αλλού και να καταλήξουν στα σκουπίδια. Σε αντίθεση με τα παραπάνω η τιμωρία θα ήταν αν η μαμά βλέπει την παραπάνω συμπεριφορά και αρχίζει να απειλεί ότι αν συνεχίσει το παιδί να καταστρέφει τα αυτοκόλλητα του θα τα πετάξει στα σκουπίδια. Το παιδί συνεχίζει να κάνει το ίδιο, η μαμά εκνευρίζεται και αρχίζει να φωνάζει και τελικά καταλήγουν σε ένα φαύλο κύκλο εκβιασμών με αποτέλεσμα τα αυτοκόλλητα να καταλήξουν στα σκουπίδια.
Το αποτέλεσμα και των 2 περιπτώσεων είναι το ίδιο, καθώς τα αυτοκόλλητα καταλήγουν στα σκουπίδια. Η διαφορά είναι ότι στην 1η περίπτωση το παιδί το βίωσε σαν φυσική συνέπεια χωρίς φωνές και υστερίες, ενώ στη 2η περίπτωση η μαμά μπλέχτηκε στον φαύλο κύκλο εξουσίας. Τα παιδιά χρειάζονται ήρεμους και σταθερούς γονείς που να τα αφήνουν να πειραματίζονται με ασφάλεια και να βιώνουν τις φυσικές συνέπειες των πράξεων τους χωρίς τιμωρίες, απαγορεύσεις και στερήσεις και τότε η μάθηση είναι αποτελεσματικότερη και έχει διάρκεια στον χρόνο! Η αγάπη, η σύνδεση και η άνευ όρων αποδοχή έχει να δώσει πολλά εφόδια στο παιδί χωρίς να το γεμίζει ενοχές και κατηγόριες.
Κρητικού Μαρίνα*
Ψυχολόγος Υγείας/Συστημική-Οικογενειακή Σύμβουλος
Συνεργάτης Attachment Parenting Hellas
Πηγή :http://www.schooltime.gr/2017/01/04/timoria-vs-fisikes-sinepeies-ti-ta-diaforopoiei-kritikou/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου